O založení firmy v USA byste měli uvažovat zejména tehdy, chcete-li přímo na americkém trhu začít podnikat. Jinak si myslím, že je to zbytečnost.
Jen kvůli tomu, že budete importovat z USA, nemá smysl v Americe zakládat firmu. Nakupovat od amerických firem můžete i jako česká firma. Jedním z důvodů, proč si jako dovozce firmu v USA založit, může být to, že někteří dodavatelé v USA akceptují pouze platbu šekem, takže budete potřebovat americkou firmu a bankovní účet v USA.
LLC (Limited Liability Company) je něco jako česká veřejně obchodovatelná společnost, C Corp (C Corporation) je nejběžnější typ akciové společnosti. Rozdíl mezi LLC a C Corp. je ve způsobu zdanění. Jak LLC, tak C Corp. mohou vlastnit cizinci a není zde žádné omezení (oproti tomu S Corp. nesmí vlastnit nerezidenti USA). LLC je tzv. pass through entity (daně se neplatí přímo u LLC, ale prostřednictvím daňového přiznání majitelů). C Corp. má svoji vlastní daň ve výši 15 % do prvních $ 50 000 zisku.
Jestliže začínáte podnikat z ČR, tak bych raději doporučoval C Corp., protože to je určitě méně komplikované z hlediska placení daní v USA. Zisk zdaníte a budete vědět, že to je vše. U LLC je to dost komplikované, pokud společnost vlastní zahraniční subjekt. Kde se daň platí? V USA, nebo v ČR? To jsou otázky, na které neznám odpověď, a to je i důvod, proč doporučuji C Corp.
Na provozování je výhodnější LLC, nemáte povinnost dělat každoroční schůzi akcionářů a ředitelů, ale pro cizince je z hlediska placení daní jednodušší Corporation.
LLC znamená Limited Liability Company, za závazky společnost ručí pouze svým majetkem. Majitelé ručí osobním majetkem jen do výše svých vkladů.
Ručení je skutečně jen do výše vkladů, na druhou stranu vám nikdo nedá nic na fakturu, dokud nejste skutečně zavedená firma, a při žádostech o půjčky po vás banky budou chtít osobní ručení.
Lidé, kteří investují do nemovitostí, často založí na každou svoji nemovitost individuální LLC, takže je každá nemovitost vlastněna jiným majitelem (jinou LLC). Pokud tedy náhodou někdo uklouzne na ulici a soudí se s majiteli domu o miliony dolarů za to, že si ublížil na nezameteném chodníku, majitel riskuje pouze jeden dům, protože je souzena LLC, která dům vlastní.
Může být u nevadské LLC jediným společníkem (member) offshore společnost, která je registrována např. na Bahamách? Jaké dokumenty této společnosti je potřeba předložit? Stačí, jako v případě fyzických osob, sdělit název firmy a adresu?
Společník (member) může být u nevadské LLC jakákoliv fyzická nebo právnická osoba. Může to být i jiná corporation nebo LLC – jak z USA, tak z kterékoliv jiné země.
Dokumenty není potřeba předložit žádné. Když se zakládá LLC v Nevadě, tak se na Articles uvede, že LLC bude řízená managery, nebo společníky (managed by members or managers). Podle toho se uvede jméno a adresa buď managera, nebo společníka. Pokud tedy vyberete Managed by Managers, není potřeba uvádět jména společníků.
Hledáte-li společnost, která již byla založena a je připravena k okamžitému prodeji, můžete využít tzv. Shelf nebo Ready Made corporations. Jedná se o společnosti založené, ale zatím nevyužívané k podnikání.
Proč si lidé kupují již založené firmy? Třeba z důvodu snazšího získání půjček. Některé banky neposkytnou úvěr firmám, které nebyly založeny alespoň před jedním rokem. Pokud začnete podnikat s firmou starou dva roky, půjčku dostanete. I naše společnost nabízí již založené firmy. Najdete je na webu http://www.IncParadise.com pod odkazem Shelf Corporations.
Existující firma je založena a připravena k prodeji. Jakmile ji koupíte, uděláte valnou hromadu akcionářů a schůzi ředitelů. Vydáte akcie, zvolíte ředitele a začnete fungovat. Není nutná žádná změna nebo jakékoliv papírování pro Nevada Secretary of State.
Možná to zní až příliš nepravděpodobně a jednoduše, ale je to způsob, jakým firmy v USA fungují. Papírování je prostě jednodušší.
V každém státě, v němž chcete podnikat, musíte provést registraci. Podnikání v jiném státě však není to, když třeba prodáváte zboží přes Internet zákazníkům po celé Americe.
Registraci potřebujete provést, pokud budete v některém dalším státě otevírat pobočku, prodejnu, sklad nebo tam máte zaměstnance. V tom případě máte na výběr ze dvou možností:
Registrace funguje podobně jako založení firmy. V podstatě to stojí i stejné množství peněz, takže je na vás, jestli chcete provozovat všechny aktivity pod jednou firmou, nebo rozdělené na více firem.
Rozdělení na více firem snižuje riziko z hlediska ochrany majetku oproti různým soudům (někdo si zlomí nohu na chodníku před vaší kanceláří a soudí se s vámi o odškodné). Pokud jsou aktivity a majetek rozdělen na více firem, tak je podobné riziko menší.
Na druhou stranu více firem znamená více papírování, více daňových přiznání, separátní účetnictví apod.
V USA jsou federální daně, které slouží k financování federálních projektů, a pak státní daně, které si každý stát určí sám. V nich jsou docela velké rozdíly.
Každý stát si může vymyslet daně, jaké chce, nebo je může různě kombinovat. Může se jednat o daně z příjmů (pro firmy i občany) nebo daně z prodeje (sales tax – podobně jako DPH v ČR).
Některé státy nemají vůbec sales tax (např. Oregon). Některé státy nemají daň z příjmů pro občany (Florida) a účtují firemní daň pouze podle toho, jaký máte druh firmy (S-Corporation daň na Floridě neplatí, ale C-Corporation ano). Některé státy mají sales tax i daň z příjmů pro občany i firmy a ještě si třeba vymyslí další daně (franchise tax v Kalifornii, která je nejméně $ 800 ročně, i když firma vůbec nic nevydělá).
Nevada nemá žádnou daň z příjmů fyzických ani právnických osob. Nejsou tam žádné chytáky nebo výjimky. V Nevadě je velmi jednoduché založení nové firmy i podnikání. Úřady se vás neptají na moc informací, celý proces je velmi jednoduchý. Je vidět, že chtějí, aby se v Nevadě zakládalo co nejvíce firem.
Před časem jsem registroval novou firmu v Kalifornii, protože jsem rozšiřoval aktivity mimo Nevadu. Každý stát má svá vlastní pravidla a já si mohl na vlastní kůži vyzkoušet, jak je Nevada pro podnikatele přátelský stát.
Nejde o to, že by bylo podnikání v Kalifornii nějak extrémně složité. Když ale chcete vyřídit všechny potřebné business license, je třeba mnohem více papírování.
V Nevadě jde úřadům hlavně o to, aby dostaly peníze. Zaplatíte třeba $ 100 poplatek za business licenci ve městě a uvedete jen základní kontaktní informace a předmět své činnosti. Vyplníte jen jeden formulář, který se použije jak pro získání státní business license, tak té místní.
Kalifornie má na každou věc zvláštní formuláře, navíc strašně dlouhé. V nich se dotazují na všechno možné, nejlépe opakovaně. Musíte uvést všechny majitele včetně informací, jaké mají vlastnictví, předkládáte kopie řidičských průkazů, kontakty, reference apod. – a to pro každou funkci ve firmě. I když všechny funkce může zastávat jedna osoba, je třeba opakovaně vyplnit jméno, adresu, telefony a další údaje. Formuláře jsou připraveny v PDF, ale v takovém, co se nedá vyplňovat. Nevada vám formuláře poskytne v editovatelném PDF nebo ve Wordu.
V Kalifornii musíte platit franchise tax (státní daň), což obnáší další papírování. Právě to mi připadá úplně nejhorší. Nevadí mi tolik, že se musí zaplatit nějaké peníze navíc, ale ta byrokracie je příšerná!
Systém v Kalifornii je otřesný. Spousta zbytečného papírování a buzerace. A evidentně v tom mají sami binec. Jednou jsem obdržel obálku od státního úřadu na výběr daní. V ní byly dva dopisy. Jeden říkal, že přiznání na Sales tax musím podat 30. června 2007 a druhý dopis ve stejné obálce uváděl, že první přiznání stačí podat až 30. ledna 2008. Stejná obálka, dva podobné dopisy, ale dvě naprosto rozdílné informace. Asi jsem rozmazlený z Nevady, kde podpora podnikání funguje hlavně tím, že byrokracie je naprosto minimální.
Toto je jeden z častých dotazů ohledně zakládání firem v Nevadě. Jak udělat, aby nevadská firma byla dceřinou společnosti jiné firmy (z jiné země, např. ČR)?
Je to velmi jednoduché. Vlastnictví firem se určuje podle toho, komu jsou vydány akcie. Např. nevadská firma vydá deset akcií, a ty jsou vydány na jméno firmy z ČR. Tím pádem firma z ČR vlastní 100 % nevadské firmy.
Druhá otázka je, jak se toto musí zaznamenat na Nevada Secretary of State a jestli se někde uvádí jména vlastníků (majitelů).
V Nevadě se neuvádí jména majitelů společnosti. Je vnitřní záležitost společnosti, pokud se změní majitelé. V podstatě se udělá schůze ředitelů nebo akcionářů, rozhodne se o změně a vytisknou se nové akcie pro nového majitele.
Na vzhled akcií není žádný speciální požadavek.
V Nevadě se neuvádí adresa firmy na zakládacích dokumentech. V jiných státech USA je většinou požadován tzv. principal office address (hlavní sídlo firmy), ale Nevada je v tomto jiná. Můžete se podívat online do nevadského obchodního rejstříku (Secretary of State records) a uvidíte, že se uvádí pouze adresy ředitelů a úředníků (officers) společnosti. Tyto adresy mohou být kdekoliv na světě. Není zde žádný speciální požadavek.
Každý stát má trošku jiná pravidla. Pokud budete chtít vědět, co je kde požadováno pro založení firmy, tak se neváhejte obrátit na moji společnost IncParadise.com. S podobnými dotazy klientům běžně pomáháme.
Celý proces je v podstatě o dost jednodušší než zakládání firmy v ČR.
Ukázka Articles
Ukázka Corporate Charter – dokument potvrzující autorizaci firmy k podnikání.
Nejjednodušší způsob je vyplnit objednávku na Internetu na stránkách firmy IncParadise.com. IncParadise.com připraví dokumenty potřebné k založení firmy (Articles of Incorporation). Tyto dokumenty jsou poslány na Secretary of State (něco jako obchodní rejstřík v ČR). Jakmile je firma zaregistrována, jsou vám dokumenty poslány zpět.
Informace o tom, jak dlouho trvá založení firmy, je uvedena vždy na začátku objednávky. IncParadise.com může pomoci založit firmu ve všech padesáti U.S. státech. Objednávka v češtině je dostupná pouze pro Nevadu na adrese http://www.IncParadise.com/cz.
Založení firmy není vůbec drahá záležitost. Cena se většinou skládá ze státních poplatků (state fees) a z poplatků zprostředkovateli.
Firmu si může založit kdokoliv a sám. Jen některé státy mají specifické požadavky, např. South Carolina vyžaduje, aby dokumenty připravil právník, což znamená zhruba $ 200 navíc k poplatkům.
Zprostředkovatel si účtuje okolo $ 100 za přípravu dokumentu, podání na příslušný úřad a obstarání celého procesu.
Pro zřízení firmy není nutné létat do USA a není nutné chodit k notáři. Založení může snadno proběhnout na dálku – v podstatě stačí jen dodat informace, kdo bude ředitelem společnosti, jaký bude počet akcií a několik podobných detailů. Jestliže vás zajímají ceny za založení pro každý U.S. stát, podívejte se do přehledné tabulky na webu společnosti IncParadise.com (http://www.IncParadise.com/incorporation).
Dost často se mě někdo ptá, co všechno je potřeba k založení firmy v Nevadě a jestli je nutné podepsat dokumenty osobně nebo u notáře.
Není třeba nijak dokazovat, kdo jste, nejsou vyžadovány osobní doklady, ani váš podpis!
Když do zakládacích dokumentů (v objednávce) uvedete své jméno a adresu, tak se prostě očekává, že jsou pravdivé. Proto se tyto údaje nijak neověřují. Podobně se v USA berou faxové kopie ve většině případů jako originály. Faktury nemusí mít podpis ani razítko. Stačí dokument vytisknout nebo poslat e-mailem. Celý systém je jednodušší a více postavený na tom, že lidé většinou říkají pravdu.
Na druhou stranu je samozřejmě možné tento systém jednoduše zneužít. Např. každá firma musí jednou za rok posílat na Nevada Secretary of State tzv. Annual List. Je to formulář, do něhož se vyplní, kdo je prezident a ředitel společnosti. Takže se dá vyhledat online, kdo tuto firmu zastupuje, což např. zajímá banky, když si jdete otevřít účet (není potřeba originál s razítkem Annual Listu, stačí kopie vytištěná z Internetu, nebo si to banka vytiskne sama a podívá se, že ten člověk může firmu zastupovat). V podstatě kdokoliv tedy může jít na Secretary of State a podat nový list s jakýmikoliv jmény.
Např. se rozhodnu, že chci být ředitelem jednoho z největších kasin MGM Grand. Půjdu na website Secretary of State a najdu si firmu MGM Mirage (to je přesný název firmy vlastnící několik kasin). Tím pádem uvidím detaily o tom, kdo je současným prezidentem a kdo jsou ředitelé. Uvidím i tzv. Filing number (číslo korporace).
A teď můžu poslat nový Annual list se svým jménem. Co se stane? Secretary of State zapíše změnu a na pár hodin nebo dnů budu zobrazen jako ředitel nebo prezident této firmy. Nikdo po mně nebude chtít vidět nějaký důkaz, že jsem byl skutečně zvolen prezidentem. Prostě je ten systém velmi jednoduchý a kdokoliv může něco podobného udělat. Není potřeba něco falšovat. Stačí jít a udělat to.
V čem je ale háček? Je to trestný čin. A nemám pochybnosti o tom, že by bylo trestní stíhání zahájeno velmi rychle.
Ten, kdo jedná za firmu, může udělit plnou moc. Důležitá rozhodnutí ve firmě se dělají přes tzv. Resolutions – to je plná moc k podepisování šeků, smluv, koupi nemovitostí nebo otevření bankovního účtu. Moje společnost IncParadise.com poskytuje klientům potřebné formuláře a smlouvy zdarma.
Každá firma v USA má určité povinnosti. Hlavním požadavkem je předkládání tzv. Annual listu. Je to seznam jmen ředitelů a úředníků ve firmě.
V Nevadě se Annual list posílá ke dni výročí založení firmy. V některých státech to může být jinak, třeba v konkrétním pevně stanoveném termínu (jednou ročně). Když si založíte firmu přes IncParadise, tak vás na tato důležitá data včas upozorníme.
Na velké množství podnikání není vyžadována žádná speciální licence. Ale každý stát a město v USA může mít trošku jiná pravidla. V jednom městě může být vyžadována velice přísná licence a v jiném můžete provozovat tu samou činnost naprosto bez problémů.
Jednou jsem zjišťoval, jaká je vyžadována licence na prodej aut (dealer license). V Utahu bylo potřeba dát bond (něco jako záruka) $ 5 000, ale v Nevadě to bylo $ 50 000. Takže je nejlepší udělat si průzkum a zjistit, jaká jsou pravidla v každém státě či městě, kde chcete podnikat.
To, co bude vaše firma dělat, se uvádí na dvou úrovních – při založení a později v žádosti o business license (obdoba živnostenského listu). Když si založíte firmu přes IncParadise.com, vždy vyplňujeme do Articles of Incorporation jako předmět činnosti All legal acitivities, čímž nijak neomezujeme, co vaše firma bude dělat. Potom již záleží na tom, ve kterém městě si otevřete kancelář (provozovnu), a podle toho musíte splnit místní podmínky pro business license (něco jako živnostenský list). Většinou zaplatíte jen poplatek a vyplníte jednoduchý formulář (spíše jim jde o ten poplatek než o nějakou byrokracii), čímž máte splněny všechny podmínky pro legální podnikání.
Výběr jména společnosti má několik pravidel.
Nominee director je obzvlášť pro nevadské firmy oblíbenou službou. V Nevadě nejsou majitelé firmy (shareholders) uvedeni ve veřejném rejstříku (Secretary of State Corporation Records). V informacích o společnosti figurují pouze ředitelé a jednatelé (v USA to jsou directors a pak president, treasurer a secretary).
Službu nominee director může využít například majitel nemovitosti, který nechce, aby si každý jednoduše mohl najít, kdo nemovitost vlastní. Založí si tedy nevadskou INC nebo LLC s nominee managerem/ředitelem. Tento ředitel poskytne plnou moc třetí osobě, která pro klienta transakci provede.
Nominee director nikdy nepodepisuje žádné smlouvy a ani nemůže zastupovat firmu. Ze společnosti odejde, jakmile jsou všechny dokumenty zaregistrovány a poslán Initial List of Directors. Nominovaného ředitele nahradí normální ředitel a firma funguje dále. Ale když někdo hledá v nevadském rejstříku, kdo firmu řídí, tak uvidí jméno nominovaného ředitele.
Nominee director může mít i další využití. Můžete si najmout ředitele, aby vám pomohl s rozjezdem vaší firmy v USA. Na některé činnosti je nutné být americkým residentem. Některé banky nechtějí jednat s cizinci. I s tímto můžeme pomoci, ale tuto službu poskytujeme pouze pro pečlivě vybrané projekty, do kterých se chceme angažovat.
Je otázkou, zda vůbec ochrannou známku pro začínající business potřebujete. Já ochranné známky většinou neregistruji, dokud si nejsem jistý, že to bude mít nějaký hlubší smysl, popřípadě když vidím, že už je business hodně úspěšný.
Ochrannou známku budete potřebovat, kdybyste někdy rozjížděli franchise network (jako McDonald‘s, KFC apod.), popřípadě, když budete licencovat jiným firmám. Mít ochrannou známku je lepší i v případě, že se někdo bude snažit kopírovat vaše podnikání a web. A pokud budete hledat investory, ochranné známky a patenty jsou VELMI důležité.
Registrace stojí několik set dolarů. To je státní poplatek. Právníci vám naúčtují cokoliv od pár set po pár tisíc dolarů.
Já ochranné známky registruji sám bez právníka. Udělal jsem ochrannou známku na MillionSaver a později na IncParadise. První registraci jsem trošku popletl, ale právník z USPTO mi vše vysvětlil, takže teď už to pro mě není problém.
Pokud chcete zjistit, zda na něco již existuje v USA patent, navštivte stránky patentového úřadu United States Patent and Trademark Office (uspto.gov).
U patentů by mělo být vidět, jestli jsou platné pouze na území USA, nebo jestli jsou registrované mezinárodně.
Když už na webu uspto.gov budete, můžete tam vyhledat i ochranné známky. To je užitečné, když přemýšlíte nad novou doménou nebo názvem firmy a chcete ověřit, že jméno není podobné existující ochranné známce.
Jednou se mi to stalo. Udělal jsem webový projekt a vymyslel doménu. Krátce na to přišel za mnou do práce poslíček se soudní obsílkou. Byl jsem žalován firmou, které se nelíbilo, že používám doménu podobnou jejich ochranné známce. Takže od té doby jsem už hodně opatrný.
Hledání v patentech a ochranných známkách není úplně triviální. Jestli se pouštíte do seriózního projektu, tak bych hledání přenechal firmě, která se tím profesionálně zabývá. Chce to totiž mít nějakou zkušenost nejen s hledáním, ale také s rozpoznáním, co může být konflikt a co ne. Předběžné hledání si můžete udělat sami. Na důkladnější analýzu je lepší najmout odborníka. Za profesionální hledání zaplatíte zhruba několik set dolarů a stejnou částku za konzultaci s právníkem.
Jestliže rozjíždíte nový projekt a registrujete doménu, doporučuji neregistrovat domény s obecnými slovy. Mám osobní zkušenost s tím, že mě v USA žalovala firma, která měla ochrannou známku zahrnující normální běžně používaná slova.
Nastoupila na mě jedna z prominentních právních firem zastupující velké internetové společnosti (jako je třeba Yahoo). Přišel poslíček do kanceláře, předal mi obálku a řekl, že proti mně bylo zahájeno právní řízení (dostal jsem tzv. Summons).
Firma mě žalovala o $ 200 000 ($ 100 000 za každou doménu, co byla podobná jejich známce).
Co jsem zjišťoval, jejich známka nebyla příliš silná, byla zaregistrována pouze v tzv. Supplemental register (místo Principal register) ochranných známek. Rozdíl je, že ochranná známka složená z obecných slov není tak silná a musí se prokázat, že je velmi unikátní a známá, než se dostane do Principal register a získá plnou právní ochranu. Proto jsem se rozhodl bojovat a soudit se s nimi. Odpovídal jsem písemně na veškerou korespondenci a generoval jsem ještě více korespondence, aby jejich právníci měli hodně práce.
Nakonec to skončilo tak, že jsem jim ty domény prodal. Dostal jsem pár tisíc dolarů, ale byly to nervy. Na summons jsem musel reagovat písemnou odpovědí přímo soudci. Pak následovalo mnoho telefonátů a komunikace s jejich právníky. Já jsem si žádné nenajal, protože mi bylo líto peněz a myslel jsem si, že jsem v právu. Po pár měsících mi zavolal CEO této firmy a řekl, že to chce nějak vyřešit bez soudu. Nabídl mi peníze, ať jim ty domény prodám, takže jsem to udělal.
Jakmile došlo k vyrovnání, podepsal jsem dohodu, že nikde nebudu šířit detaily tohoto soudního sporu. Jinak bych napsal více podrobností včetně toho, o jaké domény šlo. Jen pro ilustraci napíšu hypotetický příklad, jaké podobné domény jsem měl. Registrovaná ochranná známka byla např. www.realestate.com (velmi obecná slova) a já jsem měl třeba www.findrealestate.com a real-estate-homes.com.
Pro mě byla celá záležitost zajímavým poučením.
Před časem jsem navštívil americkou ambasádu v Praze, protože jsem si sám musel vyřídit prodloužení podnikatelských víz. Když jsem při pohovoru sdělil, že se naše firma zabývá zakládáním společností (IncParadise.com), byl jsem posléze požádán, abych informoval zájemce z ČR, že jen samotné založení firmy NEPOMŮŽE k získání víz pro trvalý pobyt. To je omyl mnoha začínajících podnikatelů. Nestačí zaplatit pár stovek za založení firmy. Je toho potřeba splnit více a není to úplně jednoduché.
Firmu v Americe si může založit kdokoliv, i člověk, co třeba víza vůbec nemá, nebo navštívil USA jako turista.
Jako turista můžete založit firmu, najmout i vyhodit zaměstnance, ale nemáte žádný nárok na trvalý pobyt. Můžete být majitelem, ale nesmíte být zaměstnancem a pobírat výplatu jako zaměstnanec. Na dlouhodobý pobyt v USA je nutné získat některá z podnikatelských víz. K tomu je nejlepší kontaktovat imigračního právníka.
Získat trvalý pobyt (zelenou kartu) je docela obtížné. Nejlepší rada je oženit se s nějakou Američankou.
I když se ženit nechcete, stále máte několik možností. Na některé je potřeba více peněz, na jiné méně. Třeba, pracujete-li pro svou českou firmu po dobu jednoho roku, můžete se transferovat do vlastní americké pobočky s L-1 vízy. Lidé, co mají možnost investovat více peněz, mohou použít víza EB-5. Možností je více a já nejsem imigrační právník, abych dokázal dát rady ušité na míru. Chci jen, abyste věděli, že možnosti jsou, a rozuměli principu, jak postupovat.
Já jsem využil podnikatelská víza, pro jejichž získání je potřeba investice. Investoval jsem mnohem méně, než bylo požadováno, ale byl jsem schopen to odůvodnit tím, že moje podnikání takovou investici nepotřebovalo. A také jsem již měl v USA rozjetou firmu, když jsem o víza žádal. To je hodně důležité, a proto doporučuji co nejvíce rozjet firmu na dálku. Teprve poté přemýšlejte o stěhování do USA.
USA je tak velká země, že máte málokdy příležitost setkat se s nějakým zákazníkem osobně. Zákazníci ani nemají potřebu se s vámi sejít, jak je zvykem v ČR. Potřebujete nabídnout ty nejlepší služby, a to můžete udělat i z ČR. Zákazníky v USA zajímá hlavně to, co nabízíte. Když jste nejlepší, tak budou kupovat od vás.
V Evropě budujete vztahy (známí a kamarádi) a pak s nimi děláte business. V USA nejdříve děláte business, a až když všechno funguje, budujete vztahy (stáváte se kamarádi). V tomto je obrovský rozdíl v myšlení USA oproti Evropě.
Tento „jiný“ přístup v myšlení přináší obrovské šance. Nejde o to, koho znáte, ale o to, co umíte!
Je tedy možné začít pracovat pro americké zákazníky na dálku z ČR? Ano, pro většinu podnikání to je možné. Většinu činností spojených s Internetem (webhosting, webdesign, programování, online obchody) jde dělat odkudkoliv. Být v USA má své výhody, hlavně kvůli časovému posunu a jednodušší možnosti mluvit s klienty po telefonu, ale není to nic, co by bylo nezbytně nutné. PayPal již funguje v ČR, takže není pro zákazníky problém posílat vám peníze. Platební karty jsou nejrozšířenějším platebním nástrojem. Moje doporučení je začít podnikat z ČR. Později můžete založit firmu v USA, ale stále ještě pracovat z domova. Jakmile dosáhnete slušného zisku, můžete se přestěhovat do USA.
Když už víte, že v USA dokážete prorazit, a vyděláváte hodně peněz od amerických zákazníků, tak nastává okamžik, kdy se vyplatí založit americkou firmu. Jako cizinec (nerezident) můžete firmu v USA vlastnit, ale nesmíte pro ni pracovat bez povolení (jako zaměstnanec). To je důležitá věc, na kterou je třeba dávat pozor.
Správný postup v takové situaci je založit firmu a zaměstnat prvního amerického zaměstnance. Třeba jen na pár hodin týdně. Může dělat customer support, odpovídat na dotazy a pomáhat s komunikací se zákazníky.
Je třeba získat v zakázkách dostatečný zisk, alespoň trojnásobek toho, co vás bude stát zaměstnanec. Poté obětujete část zisku na zaměstnance na poloviční úvazek. Osobně věřím, že rodilý Američan vám pomůže získat mnohem více zakázek už tím, že bude odpovídat na telefonické dotazy, a zákazníci uvidí, že se jedná o skutečnou firmu. Ten zaměstnanec může pracovat z domova, nemusíte mít další náklady s kanceláří. Firma se rozroste a vyděláte zase více.
Čím více se vám daří být v zisku a zaměstnávat americké zaměstnance, tím jednodušší je získat pracovní víza potřebná k trvalému pobytu a práci v USA. Možná se vám to zdá hodně složité, ale je to něco, čím jsem sám prošel, tak vím, že to těžké není. Když jsem třeba koupil nemovitost v Memphisu, získal jsem výborné zkušenosti se zaměstnáváním lidí na dálku. Pracují pro mě lidé, které jsem třeba nikdy osobně neviděl. A odvádějí dobrou práci. Samozřejmě za tím stojí zkušenosti a chyby, jichž jsem se v minulosti dopustil. S podobnou činností jsem ochoten českým podnikatelům pomoci.