Rozjíždíme podnikání

Virtuální kancelář

Jednou z možností, jak začít podnikat v USA bez skutečné kanceláře, jsou tzv. virtuální kanceláře. Jde o situaci, kdy chcete začít podnikat z domu třeba z druhého konce světa, ale chcete využít některé z výhod podnikání v USA (finanční systém, půjčky, přístup na trh apod.). Když si chcete otevřít bankovní účet, většina bank bude požadovat, aby i vaše firma měla skutečnou adresu (ne PO BOX).

Je několik možností, jak to řešit:

  1. Pronajmout si skutečnou kancelář, což stojí min. $ 500–$ 1 000 měsíčně. Pro začínající firmu se jedná o zbytečně drahé a komplikované řešení. V kanceláři navíc potřebujete zaměstnance, který bude přijímat poštu, což je další velký náklad.
  2. Zařídit si Mail Forwarding (adresu P.O. BOX a přeposílání pošty). I to je možné řešení, ale ne úplně 100%. Banky nemají rády, když se používá P.O. BOX pro bankovní účet.
  3. Virtuální kancelář – podepíšete nájemní smlouvu na pronájem normální kanceláře. Jméno vaší firmy se objeví např. na nějaké ceduli se seznamem firem. Můžete dostat možnost využívat konferenční místnosti nebo pracovní místo, ale nejedná se o trvalou kancelář, kterou by bylo možné využívat neomezeně.

Popíšu vlastní zkušenost. V roce 1999 jsme vyvinuli software na provozování barterové burzy. Pro větší důvěryhodnost a větší možnosti proražení na trhu v USA jsme založili firmu v Nevadě. Dále jsme potřebovali bankovní účet – pro ten je nutné mít adresu. Účet bez adresy nezaložíte a právě k tomu se hodí virtuální kancelář. Takto jsem mohl začít podnikat v USA a přitom jsem byl ještě v ČR.

Faxové číslo a telefon v USA

Výborný tip, jestliže potřebujete v USA faxové číslo, z něhož vám budou faxy automaticky chodit na váš e-mail, je služba MaxEmail.com.

V minulosti jsem využíval eFax.com a další firmy, ale MaxEmail jsem shledal úplně nejlepším. Faxy vám můžou chodit ve formátu PDF (tento formát mám pro faxy raději než TIFF nebo JPEG). Dále jsou faxy dostupné přes WWW rozhraní (žádný fax neztratíte, když vám nejede e-mail). V naší firmě máme reálný fax pouze pro posílání, na přijímání používáme už jen MaxEmail.

Podobně jako faxové číslo si můžete zařídit i telefon. Dostanete virtuální telefonní číslo, které vypadá jako normální číslo nějakého města v USA. Takovou službu nabízí Skype.com. Na americké číslo vám zavolají zákazníci a vy na hovor odpovíte přes váš počítač nebo Skype telefon kdekoliv na světě. Je to levné a splní to účel.

Drop Shipping

Drop shipping je velmi jednoduchý způsob, jak něco začít prodávat na Internetu. Když jsem začínal podnikat s IncParadise.com (zakládání firem), tak jsem přemýšlel, jak přidat další služby nebo produkty na prodej, aniž by to obnášelo nějaké starosti navíc.

Chtěli jsme například nabízet tzv. Corporate kits. Jedná se o složku na akcie, dokumenty, smlouvy a razítko. Je to ideální místo, kam si ukládat papíry k založené společnosti.

Samozřejmě vyrobit takovou složku a razítko není jednoduché. Když jsem je chtěl nabízet, musel jsem je od někoho koupit. Každý corporate kit se dělá na míru, přímo pro konkrétní firmu. Mohl jsem ho tedy objednat a poslat k sobě, ale tím pádem by se prodražilo poštovné a narostl čas dodání (protože by kit cestoval nejprve ke mně a pak k zákazníkovi). Řešením je DROP SHIPPING.

Drop shipping znamená, že já objednám třeba tento kit u výrobce, a ten ho pošle přímo zákazníkovi. Fór je v tom, že v zásilce nikde není kontakt nebo zmínka o výrobci. Dokonce výrobce nabízí, že dovnitř vloží moje materiály, letáky nebo vizitky. Takže já můžu něco nabídnout na svých WWW stránkách, vzít objednávku a poslat ji výrobci. Ten pošle zboží přímo zákazníkovi.

Pro mě to znamená vydělané peníze téměř bez práce a rozšíření služeb bez investice a rizika. Toto se v USA nazývá drop shipping.

Fulfillment

V USA existuje velmi rozvinutý podnikatelský systém, který řeší různé situace, ale když člověk neví co hledat, tak to prostě nenajde. Psal jsem o Drop Shipping jako způsobu, jak prodávat na Internetu, aniž byste měli zboží na skladě a fyzicky s ním zacházeli. Prostě jen vyřídíte objednávku a výrobce/distributor za vás zboží pošle. Vše vypadá, jako by bylo posláno přímo od vás. Další způsob je tzv. Fulfillment nebo Fulfillment House.

Z ČR pošlete vaše výrobky Fulfillment centru, a to je bude posílat podle objednávek, které přijdou třeba z vašeho online shopu. Tyto služby jsou velmi dobře rozvinuté a Fulfillment house může zásilky odesílat všemi možnými způsoby (pošta, FedEx, UPS, USPS apod.).

Přesně takovou fulfillment službu nyní nabízím ve svém skladu v Kalifornii. Firmy k nám zašlou vlastní zboží a pak nám e-mailem nebo přes Internet posílají instrukce, komu co poslat. Pro firmy z ČR to je bezrizikový způsob, jak začít podnikat na americkém trhu. Nemusí pronajímat drahý sklad, nemusí najímat zaměstnance. S mojí firmou se domluví na způsobu placení – třeba paušální částka za každý poslaný balík.

Jak udělat dobré webové stránky v AJ

Každá firma by měla mít svoje WWW stránky. Je to velmi účinný a levný způsob, jak informovat své zákazníky o službách a produktech. Je to také výborný marketinkový nástroj k získání zákazníků. Než tedy začnete přemýšlet nad tím, jak všechno chcete rozjet, vytvořte webové stránky.

Texty

Jestli umíte anglicky, napište si texty sami. Nejlépe rozumíte vlastnímu podnikání a dokážete to nejsrozumitelněji vysvětlit. Text si pak nechte zkontrolovat buď rodilým mluvčím nebo nejlépe tzv. copywriterem. Není to vůbec finančně náročné. Očekávejte, že zaplatíte zhruba pět centů za slovo.

Doporučuji využít rodilé mluvčí, kteří se tímto živí. Vaši známí nebo kamarádi vám moc peněz neušetří a výsledek nemusí být tak kvalitní. Kde copywritery najdete? Např. na serveru Guru.com.

Levné fotky pro webdesign

Potřebujete levné fotky pro svůj web? Doporučuji Shutterstock.com. Služba funguje na bázi předplatného. Po předplacenou dobu si můžete každý den stáhnout omezený počet fotek. Když limit využijete naplno, získáte stovky fotek měsíčně. A jedna fotka vás tak vyjde na pár centů.

Na tomto webu najdete nejenom fotky, ale i vektorové obrázky. Možnosti využití jsou veliké. Já využívám některé obrázky pro designy kol na XYZ Bikes. Věřím, že kola s pěkným designem se prodají rychleji než bez něho.

Web a hosting

Pro svůj americký web si zařiďte hosting v USA. Nepoužívejte hosting v ČR, protože to může uškodit vašemu postavení ve vyhledávačích.

Zaregistrujte doménové jméno, najděte hosting, použijte nějaký jednoduchý systém na updaty textů (Wordpress, Joomla). Jestli nerozumíte tomu, o čem mluvím, tak využijte služeb odborníků, které můžete najít opět na Guru.com.

Jak najít pomoc v USA – Guru.com

Guru.com je server, který spojuje lidi, co mají zájem o práci se zaměstnavateli. Zaměstnavatelé zadají popis projektu, co chtějí udělat, a zájemci o práci (profesionálové) mohou odpovídat. Zaměstnavatel zůstává anonymní do doby, než si vybere nějakého profesionála na realizaci projektu. Na Guru.com najdete malé i velké projekty. Často může jít třeba o úplné maličkosti, upravit web, upravit texty, design, software, ale i o složité projekty.

S Guru.com mám celkem dost zkušeností, především jako zaměstnavatel. Zadal jsem tam stovky různých projektů. Používám Guru.com skoro na všechno. Přes Guru.com jsem našel externí spolupracovníky na účetnictví, copywritery na psaní textů pro weby, designéry nebo různé pomocné síly na administrativní práce. Přes Guru.com jsem třeba nechal udělat design na své weby nebo televizní reklamu pro IncParadise.

Jak je důležitý design pro úspěch podnikání?

Když už tady řešíme web design, tak musím upozornit na jednu věc. Nepřeceňujte jeden aspekt podnikání nad jiným. Hodně lidí z ČR přeceňuje úlohu web designu v podnikání. Myslí si, že image je to nejdůležitější. V USA je to ale trošku jinak. Nejdůležitější je, co skutečně umíte. Zákazníci tolerují nedokonalosti web designu, pokud jsou vaše služby nejlepší. Naopak, když vaše služby nejsou dobré, tak vám nepomůže ani nádherný vzhled stránek.

Sám jsem začal každé podnikání s úplně primitivním webem a jednoduchým designem. V prvotních fázích jsem si s tím nikdy nedělal starosti, vidím priority pro úspěch úplně někde jinde.

Jsem vždy překvapen, kolik lidí je silně přesvědčených, že design je tak důležitý. Daleko důležitější ve skutečnosti je, co vlastně nabízíte. Je váš produkt nebo služba doopravdy kvalitní? Je to dobrá nabídka? Máte výborné ceny a efektivní systém? Jestliže ano, pak se můžete zabývat detaily, jako je web design. Jinak se raději nejprve zaměřte na to, co je skutečně důležité. Není vůbec potřeba začít tím, že utratíte spoustu peněz a času za nádherný web. Lze začít jednoduše a pak vylepšovat, jakmile zjistíte, že vaše podnikání bude vůbec fungovat.

Když nejsem zaneprázdněný a mám pocit, že nic extrémně důležitého nehoří, tak také třeba vylepšuji design stránek. Spoustu webů jsem rozjížděl s velice amatérským nebo šablonovým designem. Když jsem viděl, že se z toho stává seriózní business, a dosáhl jsem obratu třeba dvacet až padesát tisíc dolarů měsíčně, teprve tehdy jsem nechal udělat nový design. Často je to třeba až po roce fungování.

Proč se tolik nehrnu do nového designu?

Nikdy jsem neviděl výrazné zvýšení konverzí nebo obratu po zlepšení designu. Ale vím o desítkách úprav, které v každém podnikání můžu udělat, a okamžitě zvýším ziskovost nebo konverze. Prostě hned vidím odměnu za změnu, kterou udělám. Dá se to vypočítat a prakticky dokázat.

Být začínajícím podnikatelem, měl bych strach věnovat 100 % svého času něčemu, co ovlivní úspěch minimálně. Budu tvrdě pracovat, ale můj projekt po roce práce zkrachuje. Já se naopak chci věnovat něčemu, co skutečně pomůže k úspěchu.

5 rad pro začínající podnikatele

Jak nejlépe zjistíte, jestli nějaké podnikání bude fungovat?

Místo psaní business plánu to podnikání začněte dělat. Vymyslete, jak začít, aby to nevyžadovalo obrovské investice (času i peněz). V jednoduchosti je síla. A jakmile začnete, velmi brzy se ukáže, jestli se to bude slibně vyvíjet. Jestliže zůstanete v rovině teorie, nikdy se to nedozvíte.

Jak poznat, jestli budou mít zákazníci o nějaké zboží nebo službu zájem?

Nabídněte veřejně (i jednoduše a nedokonale), co chcete prodávat, a velmi rychle poznáte, jestli vůbec někdo má zájem. Já dám třeba inzerát na Craigslist.com (americký inzertní server) a čekám na reakce, kolik lidí mi pošle e-mail, že má o mou službu zájem. A udělám to dříve, než začnu vytvářet WWW stránky nebo připravovat ceníky, nabídky, smlouvy, propagační materiály, loga apod.

Jak nejlépe otestovat nový produkt?

Zejména pro software platí, že zákazníci jsou nejlepší testeři. Zní to asi hrozně, ale pokud jste schopni velmi rychle odstraňovat chyby, dá se to risknout. Je to lepší než měsíce sami testovat a nebo nikdy nevyjít ven s živým produktem. Zákazníci přijdou velmi rychle na všechny možné chyby, které při vnitřním testování jen těžko odhalíte. Podobně to funguje i u obchodních modelů. Prostě nabídněte službu a první zákazníci ji otestují. Podle jejich reakcí velmi rychle poznáte, co je potřeba změnit a vylepšit. Vyplatí se začít jednoduše. A testovat dříve, než budete vytvářet složité systémy (obchodní, organizační, softwarové apod.).

Jak se vyhnout neúspěchu?

Nejlepší je nic nedělat. Protože kdo nic nedělá, nic nezkazí! Když nic nezkusíte, nikdy nezažijete neúspěch.

Dělám si legraci, ale často přesně tohle v lidech vidím. Raději nic nezačnou dělat, protože už předem mají strach z neúspěchu. Neúspěch patří k podnikání. Vymyslíte pět nápadů a tři z nich budou neúspěšné. Těch důvodů, proč můžou být neúspěšné, je spousta. A vůbec je nemusíte mít možnost ovlivnit. Příčinou může být ekonomika, načasování (nápad přišel moc brzy) apod. Takže neúspěch je potřeba příliš neřešit. Prostě vymyslím pár podnikání. Některá se uchytí. Jiná ne. Hlavní je zbytečně neriskovat moc času a peněz. Ale je potřeba zkoušet, jinak nikdy nezažijete úspěch.

Jak najít motivaci začít podnikat?

Tohle je možná nejtěžší. Začít podnikat vyžaduje hodně práce. Překonat překážky. Vymyslet spoustu věcí. Je to stres z neznámého. A pokud je člověk zvyklý na své pohodlí, je těžké najít dostatek motivace do něčeho se pouštět. Jak jsem našel motivaci já? Když jsem poprvé přijel do Ameriky, uchvátilo mě, jak funguje pravý kapitalismus. Setkání s řadou zajímavých lidí mě nabilo energií. Poznal jsem, že se dá skutečně vydělat téměř na všem. Hlavně se člověku musí chtít. Za svůj život jsem zažil pár okamžiků, kdy jsem se nějakou náhodou k něčemu dostal a měl jsem bez velkého úsilí úspěch. Byl jsem ve správný čas na správném místě. Když takovými situacemi procházíte, je to jako droga. Sami začnete hledat další příležitosti. Překonávání překážek přestane být problém.

Prodávání přes eBay

Aukční web eBay má miliony aktivních uživatelů. Jestliže něco prodáváte přes Internet, může být tento server vaším nejdůležitějším prodejním kanálem. Naprostá nutnost je přijímat platby přes PayPal, už kvůli jednoduchosti a propojení PayPal a eBay (oba weby vlastní jedna firma). Když budete mít firmu v USA s vydaným EIN, není problém PayPal účet vytvořit. Stačí mít adresu v USA.

Kolik se dá na eBay prodávat?

Před časem jsem se díval na prodejce mobilních telefonů. Do USA se začaly neoficiálně dovážet mobilní telefony ze Singapuru a Malajsie, protože byly o dost levnější. A ty se pak prodávaly na eBay. Někteří z těchto prodejců měli přes tisíc prodejů každý měsíc.

Podívejte se na výrobky, které chcete prodávat, kolik aukcí určitý prodejce má a kolik z nich je ukončeno prodejem. eBay má obrovský potenciál a můžete brzy prodávat stovky nebo tisíce kusů svého zboží!

Jak to zorganizovat?

Když si jen představím, jak posílám tisíce balíčků s telefony, vystavuji faktury, zadávám je do účetnictví, balím a nastavuji tracking zásilek, tak to vypadá jako dost práce. Ale vím, že prodejci to mají zorganizované a zautomatizované. Zrovna zmíněný prodejce mobilních telefonů má zautomatizováno i rozdávání feedbacků. Když jim dám pozitivní, dá jejich software automaticky pozitivní i mně. Při tisíci hodnocení každý měsíc se nedivím, že se to někomu nechce dělat manuálně. Na práci s eBay je k dispozici spousta programů, které vám pomůžou vše zautomatizovat. Nejdůležitější je nějak začít, zjistit, co se nejlépe prodává, spustit prodej a zjednodušovat proces prodeje s rostoucím objemem.

S prodejem na eBay vám také může pomoct fulfillment společnost. Největšími překážkami jsou při zasílání zboží z ČR do USA výše poštovného a doba dodání. Naše firma Shipito může být americkým pomocníkem. Pošlete nám zboží do našeho skladu v USA. Aukce na eBay zadáte z tepla svého domova v ČR a nám pak jen řeknete, kam poslat jaké zboží.

eBay je výborný prodejní kanál ve vánoční sezóně. Prodává se téměř všechno a velmi dobře. To, co jsem psal o konverzích na PPC (kdy jsou v sezóně lepší), přesně platí i o eBay. Je to příležitost, jak rozjet nový business v USA.