Jedním z důvodů, proč píši knihu, je, že se chci podělit o zkušenosti s podnikáním v USA, ale zároveň chci inspirovat budoucí podnikatele k realizaci svých nápadů. Kromě toho bych rád našel podobně smýšlející lidi, kteří by se mnou nějaký ten nápad zrealizovali.
Nejde však jen o „podobně smýšlející“, ale hlavně o talentované jedince, kteří mají chuť něco skutečně realizovat. O lidi, kteří se nebojí překonat trošku nepohodlí, máknout, dát veškeré úsilí a energii do dosáhnutí nějakého cíle. Dělá mi radost něco nového vytvářet a také mě velmi uspokojuje, když mohu pracovat v dobrém týmu.
Co mě zajímá, jsou projekty zaměřené na americký trh. USA je skutečně zemí příležitostí, je to tady cítit na každém kroku. Kdykoliv přijedu do ČR, padne na mě trochu apatie. Hlavně z lidí, kteří si často na něco stěžují nebo závidí a velmi málo se snaží skutečně ovlivnit své vlastní životy. Amerika je zemí, kde nepotřebujete mít známé nebo kamarády k tomu, abyste prorazili. Záleží skutečně jen na vás, jak se k životu postavíte. V Americe funguje spousta věcí, které v ČR ještě dlouho fungovat nebudou.
Nejsem zastánce dlouhodobých úkolů. Mám problémy si představit dělat stejnou práci pět, deset, patnáct let. Na druhou stranu se vždy snažím budovat firmy, které vydrží „celý život“. Připadá vám, že to nedává smysl?
Mně to smysl dává. Pokud dokážete vybudovat kvalitní firmu, můžete ji velmi jednoduše prodat. Kvalitní firmy jsou takové, které mají solidní základ, vydělávají velmi dobrý profit, jsou dobře zorganizované a nepotřebují uhoněného a vystresovaného zakladatele či ředitele pracujícího dvanáct hodin denně, jen aby firma přežila.
Kvalitní firma má velký zisk, co nejvíce konkurenčních výhod a dokáže fungovat téměř sama se spolehlivými zaměstnanci. Taková společnost může fungovat dlouhou dobu, protože je postavena na solidních základech. Vybudovat takovouto firmu dá více práce, ale stojí to za to.
Když se dívám na nový projekt, tak chci vidět, že dokáži vybudovat solidní firmu do tří až pěti let. Když to po třech letech stále nikam nevede, věřte mi, že raději budu dělat něco jiného. Cíl je vybudovat co největší hodnotu firmy během těch prvních třech let.
Selský rozum je nejdůležitější přísada. Chci mít od začátku jasno, jak na každém businessu vydělám. Alespoň rámcově na základě svých zkušeností musím mít pocit, že podnikání dává smysl. Nechci vidět žádné business plány, protože příliš nevěřím na plánování nebo nápady, ale na reálné provedení.
Podepisování smluv o mlčenlivosti před diskutováním nápadů mi připadá směšné. Naopak uvítám příležitost probrat jakýkoliv můj nápad s lidmi, kteří patřičnému oboru rozumí, třeba i s konkurencí.
Jakmile ale přijdu na to, jak něco velmi chytře zrealizovat, přesný návod na realizaci konkurenci dávat nechci. Nápady diskutuji, se zveřejněním skutečně důležitých věcí ohledně realizace (back endu businessu) jsem však opatrný.
Když se pouštím do nového oboru, jsem velmi obezřetný s investicemi. Člověk se musí učit za běhu a v takovém případě se nevyplácí příliš riskovat. Prototypy a testy je nutné dělat s minimálními náklady.
Jakmile je vidět, že princip funguje, je možné investovat naplno. Vážím si kreativity v řešení problémů s využitím minima peněz. Když dokážete zrealizovat stejnou věc s mnohem menším množstvím peněz než konkurence, jste jasný vítěz.
Máte-li nápad, začněte pracovat na prototypu. Na velmi jednoduché, ale funkční verzi, která dokáže ukázat princip, jak váš projekt bude fungovat. Čím více jste schopni ukázat, že něco umíte dobře zrealizovat, tím větší je šance, že budete mít úspěch. Příliš mnoho lidí zůstává ve fázi snů a plánů. A nikdy se nedokopou k tomu, aby něco zrealizovali.
Myslím si, že každý člověk by měl cestovat a co nejvíce se snažit poznat jiné kultury. Já vím, že vše lze jednoduše dělat přes Internet, zaměstnávám tak dost lidí z celého světa – z ČR, Indie, Pákistánu, i z menších měst v USA. Funguje to. Ale pro realizaci seriózního projektu pro trh USA je potřeba poznat, jak Američané přemýšlejí a jak tady business funguje.
„Poznat“, to neznamená přijet jako turista, co za čtrnáct dní objede celou Ameriku, přehltí se zážitky a jede domů. „Poznat“ znamená žít tady jako normální Američan každodenní život a nasát to do sebe ty zkušenosti. Hodně věcí totiž pochopíte, až když v Americe strávíte nějaký čas. Až když načichnete kulturou a skutečně poznáte lidi, budete rozumět všem detailům, které jako cizinec nemůžete pochopit. Amerika je obrovská země, můžete si najít místo, které bude přesně vyhovovat vám. U mě to byl život u moře, pro vás to může být třeba něco jiného. Příležitostí je spousta a já rád pomůžu seriózním nápadům k jejich realizaci.
Rád přivítám komentáře k této knize. Můžete mi napsat na e-mail john@vanhara.com nebo navštívit můj blog www.PodnikanivUSA.com.