na výsosti, pokoj ludom dobrej vuole! Pochválen buď Ježíš Kristus!“ — Celá ta hra odříkává a odzpěvuje se hlasem jednotvárným a některé strofy se opakují. — Na Štěpána chodí se děvčata před slunce východem k potokům neb k řece mýt, aby celý rok zdrávy zůstaly. Silvestrův večer slaví se též hostinou skoro jako o Štědrý večer. — O Nový rok chodí přátelé a sousedé jeden k druhému přáti si nového roku a učitelové a knězi chodívali po domech koledou, říkali tomu kantácie; to však nyní přestalo. V některých stolicích chodí děti na Nový rok s hadem, který je z dřevěných článečků složen, které se roztáhnouti a stáhnouti dají. Chodíce s ním po domech, zpívají:
I šol Pánbuoh, šol do ráje,
Adam za ním poklekaje:
Zo všech stromov užívajtě,
leč ten jeden zanahajtě,
ktorý stojí vprostred ráje,
bielym kvietim prekvitaje!
Učinil se diabol hadem,
podviedol Evu s Adamem! Atd.
Při zpívání stahuje a roztahuje jeden z chlapců hada k vyražení domácích. Dostávají za to koláče a peníze. — Na Tři krále chodí čtyři chlapci po dědině s hviezdou. Jeden, co hvězdu na žerdi nese, je hviezdonoš, ostatní jsou tři králové. Když vešli do izby a pozdravili, začne Kašpar: ,,My tri králi z ďalekej krajiny přišli smě medzi tento lid neznámy, zeptati se, kde jest ten král narodzený, novou hviezdou oznámený,“ a dále zpívá jednotvárnou melodií, aby je napravili na cestu, že mu nese darem zlato. Po něm začne zpívat Melichar, jak se jim podivná, jiným hvězdám nepodobná hvězda ukázala a na cestách je předcházela, a proto táže se na obydlí novorozeného krále, dokládaje, že mu nese darem kadidlo. Naostatek ozve se Baltazar, král murínský: Já som Arábie kráľ,
mám od slnca opálenu tvár,
u nás nikdy zima nebývá,
tam prehorko slnce pálieva.
I já som dal onej hviezdě víru
a iděm obětovat tuto myrhu.
Když odzpívali, dostanou od gazdiny dary, pečivo, ořechy, jablka i peníze, začež když hvězdonoš se poděkuje, jdou o dům dále. — Iv Čechách chodí okolo Tří králů chlapci po dědinách přestrojeni za tři krále, jeden v oby-
čejném oděvu je průvodčím jejich; ten jde všude před nimi do stavení a nese obdržené dary. Vejdouce do světnice dají obyčejné pozdravení a Kašpar začne: „My tři králové z daleké zemi jdeme, od východu jest příchod náš,“
aneb: ,,My tři krále jdeme k vám, štěstí a zdraví přejem vám.“ Tak a podobně vždy začínají, zpívajíce dále, kterak jim hvězda zvěstovala narození krále v městě Betlémě, jemuž přicházejí obětovat darů. Když odzpívají první dva králové, volá průvodčí na mouřenína:
„A co ty černý tam vzadu
vystrkuješ na nás bradu?“
„Slunce je toho příčina, *
že je tvár má opálená
odpovídá černý král a dále zpívá, jak jej hvězda až z mouřenínské země do Betléma přivedla a jaký dar nese novorozenému králi. — Nato zazpívá průvodčí:
Sáhněte, hospodáři, hodné zhluboka,
ať vás ruka neholí do roka.
Přitom obrátí se k hospodáři a hospodář věda již, co to znamená, sáhne do kapsy a dá jim každému po penízi; hospodyně dá jim sušeného ovoce neb calty. Když se byli poděkovali a nového roku přáli, odejdou. — Od Tří králů do hromnic chodí malá děvčata v některých stolicích, jmenovitě v Gemerské, s kolébkou. Jsou tři děvčata a